Het toplaagmateriaal KoMex Geel werd door de gemeente Haren (Ems) gebruikt in het overstromingsgebied van de Ems en de oude Ems-arm stroomafwaarts van Haren, op een traject van 640 meter van het fietspad tussen Fährstraße en Eurohafen of Hünteler Straße.
Geel Fietspad KoMex® vanaf het monument van de veerbootramp
In het noorden, aan het begin van het gele gedeelte van KoMex, staat een monument voor de laatste veerboot van Haren. Op 25 augustus 1844 werd het kermisfeest gevierd in het dorp Haren, waar ook veel inwoners van omliggende dorpen aan wilden deelnemen. Zo stapten in de vroege namiddag 13 personen aan boord van de veerboot aan de oostzijde van de Ems, in afwachting van het plezier. Omdat de rivier in deze augustusmaand relatief weinig water had, was het landen aan de westzijde bijzonder moeilijk. De veerman Hermann Cantzen vroeg daarom aan zijn passagiers om naar het achterste deel van de veerboot te gaan. Door deze plotselinge gewichtsverplaatsing liep het voertuig aan de achterkant vol water, kantelde en zonk onmiddellijk. Alle 13 passagiers, inclusief vier kinderen, verdronken die zondag in de golven van de Ems. Tegen de veerman werd door de toenmalige rechtspraak een procedure gestart, maar de uitkomst daarvan is niet overgeleverd. Kort na het ongeluk kocht kolonist Johann Tieben uit Rutenbrock de veerboot en de rechten om de veerdienst te exploiteren voor 3.500 rijksdaalders en bouwde een nieuw veerhuis aan de Fährstraße nummer 2. De familie Tieben verzorgde vervolgens tot de bouw van de eerste Emsbrug in 1872 het transport over de Ems. Het eerste voertuig dat de nieuwe brug over de Elbe overstak, was uitgerekend dat van de veerman, die op die dag zijn gouden huwelijksjubileum vierde.
- Uitvoering: 2023
- Oppervlakte: 1600 m²
- Fotodatum: 2023